Днес е Успение Богородично. Така се казва и храма в Стар Бешенов, а за неговите жители и за всички банатски българи по света, тръгнали от това огнище, този празник се нарича и „Двете недели”. Откъде идва името на празника можете да научите и от откъс от една моя статия, публикувана в "Абагар" през септември 2004 г. под заглавието „Поклонническо пътуване „отвъд”.
Ето и откъса:
“Historia Domus”
Всеки, занимаващ се с историята на банатските българи или радетел на българското самосъзнание зад граница, може да се докосне до една забележителна светиня, която се съхранява в енорията на село Стар Бешенов. Това е енорийската книга Historia Domus, в която свещениците описвали събитията, малки и големи, очертаващи пътя на малката общност. Ръкописна книга, събрала в себе си трепета на много сърца; страници, носещи духа на историята и родното, памет за банатските българи и постоянна опорна точка за всички текстове, роящи се през годините, създавани както от представители на общността, така и от външни изследователи. Освен пътя на преселението в нея са описани и строежите на храмовете, които са били една от първите грижи на преселниците.
Ето и откъса:
“Historia Domus”
Всеки, занимаващ се с историята на банатските българи или радетел на българското самосъзнание зад граница, може да се докосне до една забележителна светиня, която се съхранява в енорията на село Стар Бешенов. Това е енорийската книга Historia Domus, в която свещениците описвали събитията, малки и големи, очертаващи пътя на малката общност. Ръкописна книга, събрала в себе си трепета на много сърца; страници, носещи духа на историята и родното, памет за банатските българи и постоянна опорна точка за всички текстове, роящи се през годините, създавани както от представители на общността, така и от външни изследователи. Освен пътя на преселението в нея са описани и строежите на храмовете, които са били една от първите грижи на преселниците.
Щом пристигат в Стар Бешенов веднага изграждат църква - набързо и от дървен материал на мястото на днешната енорийска къща, която да обслужва близо двехилядното население в първите години на заселването. От 1764 г. започва строителството на нова църква от тухли. Завършват я през 1767 г., когато енорийски свещеник бил Никола Кукуров, дошъл от България с роднините си през 1766 г. и служил 33 години в тази църква. През това време постройката започва да се руши, а и още 200 семейства се заселват в селото. Затварят я и временно служат в пригодено за целта помещение. Още през 1793 г. Никола Кукуров започва да търси от епископията финансова помощ, за да ремонтира църквата, но не среща положителен отзив. Постоянно отлагат, а накрая отпускат 2000 флоринта, които били крайно недостатъчни и жителите на Стар Бешенов гордо отказват каквато и да било помощ.
Тогава вземат решение, което напълно отговаря на гордия им манталитет - ще построят голяма и хубава църква, равна на епископската катедрала в Тимишоара, изцяло със собствени средства, за да докажат, че могат да отстояват не само вярата си, но и да демонстрират непоклатимия си дух. За да се различава от църквите в околните села решават да е възможно по-голяма и по-скъпа. Избраният стил е „барок", за да подчертаят пищността и разточителството.
Започват да събират материали - тухли, дървен материал и пари. Намират майстори зидари, които вече са строили подобни църкви. Свещеникът Никола Кукуров умира на 30 януари 1800 г., като така и не дочаква да види новата църква, за която толкова се е трудил, но неговите енориаши изпълняват последното му желание - полагат костите му пред главния олтар на новопостроения храм.
На 20 април 1800 г. е подписан договора с майсторите, а на 4 май започват да развалят старата постройка. Помагат всички жители на селото и за три дни успяват да я развалят. На 13 юли започват да копаят основите и за тринадесет дни ги изкопават и изкарват пръстта, за да могат да започнат строежа. В основите на новия храм слагат всички тухли от стария и всички камъни от старата турска кула, която заварват при заселването на това място. На тази кула казвали „Камъка" или „Белега" като знак за дългата история на това древно място, приютило и бягащите българи. Изграждат основите за 16 дни. Полагането на първия камък, който е благословен от епископ Ладислав Кьошоги става на 10 май 1801 г. Строежът продължава с прекъсване през годините, сменят се енорийските свещеници, но с общи усилия на 1 май 1804 г. един от майсторите поставя кръста на върха на кулата, с което бил отбелязан края на строежа. Този ден бил празник за всички жители на селото. Започва втората половина от работата по храма - вътрешното уреждане. От Будапеща донасят частите за големия олтар, а от Виена централната икона на Дева Мария. Малките олтари и статуите са правени от тиролски майстори.
Завършват всичко през октомври. 11 ноември 1804 г. е определен за освещаването на новата църква, която била най-голямата и най-хубавата в цялата епископия, изградена от бишновенете за по-голяма слава Божия. (За сравнение, епископската църква в Тимишоара е построена за 15 години.)
Започват тържества за освещаването, които траят цели две седмици, откъдето идва и името на празника - „Двете недели". Разходите за посрещането на гостите през тези две седмици надхвърляли шест пъти разходите по строежа на църквата. Шестдесет официални гости посещават селото през тези празнични дни. По-късно празникът се премества на храмовия празник 15 августq Успение Богородично, а 11 ноември остава като ден за празнуването на самото освещаване.
Снимките от вътрешността на храма получих днес благодарение на Яни Чокань от Стар Бешенов:
Няма коментари:
Публикуване на коментар