13 юни 2008 г.

Виртуална библиотека на банатските българи

Изнедата ми бе голяма, когато днес прочетох в блога на Ник Марков за идеята, която вече добива и реално измерение – да създаде виртуална библиотека на палкенски. Ето текста от блога му:„Както сте забелязали в последно време не писах в блога, но това не означава, че съм бил мързелив, а напротив...
Отдавна имам желание да направя една виртуална библиотека, в която да се съберат всички книги и публикации, написани на нашия диалект. Техниката днес позволява да се направи това и е нужно само желание, добра воля и… време. От тези трите само времето вероятно е това, което най-много ни липсва…
Но аз мисля така: когато искаш да направиш нещо от все сърце и без да търсиш полза за себе си, то и Господ ще ти помогне. И ето, че се случи така, че свещеник Яни Василчин от Стар Бешенов ми позволи да сканирам всички Католически календари, които е публикувал досега, и да ви ги подарим в електронен формат. Но не само това, а скоро ще можете да се радвате и на една Книга, която не би трябвало да липсва в нито една палкенска библиотека: Библията!

Засега слагам тук Календарите за годините 1996, 1997, 1998, и 2000 г.

Много благодаря на свещеник Яни Василчин за тези подаръци!

За да ги изтеглите, кликнете на линка. Ще се отвори нов сайт, където, след като почакате малко (файловете се сканират за вируси), ще ви се появи горе вляво надпис “Click here to start download”. Кликнете там и след по-дълго или по-кратко чакане, зависи от вашата интернет връзка, книгата ще бъде свалена във вашият компютър. „Свалянето” може да продължи и половин час, защото скоростта на сайта е доста малка, а файловете са повече от 20 МВ, но имайте търпение…
Ако знаете други, по-бързи места, където да кача файловете, кажете.

За попълването на тази виртуална библиотека имам нужда и от помощ: за жалост от старите Календари, издадени от „Банатски български гласник”, имам само един пълен – Календара за 1940 г. От другите ми липсват много листове. Ако някой има цели стари календари, или нека ги сканира и да ни изпрати файла в PDF или да ми ги даде назаем за седмица-две, за да ги сканирам аз. Също така имам възможност да сканирам и вестници. Ако знаете кой има пълна колекция от „Banátsći balgarsći glásnić“, „Nárudna nuvála“ и другите стари вестници да ми пише…"


Ето линковете по години:


И аз призовавам всички банатски българи по света да помогнем на Ник Марков, защото той прави това за всички нас.

Няма коментари: