Една много ценна за банатските българи книга вече все по-трудно се намира.
Това е "Традиционен бит и култура на банатските българи” с автори КАРОЛ ТЕЛБИЗОВ и МАРИЯ ВЕКОВА-ТЕЛБИЗОВА. Затова пускам тук краткото описание на утрешния карнавал, както се е правил преди години, а утре следобед ще дам и репортаж от събитието в Бърдарски геран със снимки:
Фършанги (унг. Farsang, нем. Fasching) - понеделник след "мръсната неделя”. Нарича се и "Заговезни". Това са дни на веселие и карнавални шествия, за които млади и стари се готвят от рано.
В понеделник сутринта всичко е на крак. Старите се събират по къщите и по кръчмите и пият гореща ракия и варено вино. Някои греят ракия и на улицата пред домовете си и черпят всеки минувач за "срекьну фършанги".
По улиците се образуват шествия от ергени и моми, които обикалят селището и гостуват на другите седенки. Момчетата възсядат коне, украсени с „пишкире", а момите и свирците се возят на каруци. Годениците се возят на отделни каруци, впрегнати с четири коня и ходят на гости на роднини.
Образуват се и карнавални шествия от по-възрастни мъже и жени, които на групи обикалят улиците и ходят по седенките. Те са маскирани и се наричат „мошуле" (във Винга - "преправени") Обикновено мъжете обличат женски дрехи, а жените мъжки. Забулват си лицата или се начернят с "куминь" (сажди) или се намазват с черна боя. Всеки гледа да се направи по-смешен. Някои набиват слама в широките гащи, в ръкавите, обличат кожуха наопаки. В групата има по една "кланца" - маскирано лице с овча глава, с "кадонче" на главата, две дъсчици вместо уста, които постоянно клепат.
Правят най-различни смехории. Във Винга маскираното лице се нарича "цурка" - с червени дрехи и "убразар"(маска) с клявница, която "тока". За да не ги познаят, говорят "влашки". Маскираните влизат навсякъде, без да правят неприлични движения, и биват почерпени. Само при "лехусна" не бива да влизат.
На този ден всеки се весели. Вратите на всички къщи са отворени за всекиго и на огнищата се пържат "кълбъси и месу” (свинско). Масите са претрупани с ястия и питиета. Шегите обаче не прекрачват пределите на благоприличието.
Вечерта канят на вечеря зетя. Устройват се балове, на които отиват младите.
Във вторник веселието продължава през целия ден по същия начин.
Вечерта всички се събират по домовете си, защото настъпва краят на „фършангиту". Приготвя се хубава вечеря и се "загувева". По този случай има обичай децата да "бърборат". Той се състои в следното: в една чиния наливат вода и пускат монети. Парите трябва да се извадят с устата. Който извади парата, става неин собственик. "Бърборат" и годениците (във Винга - не). "Хамкане" на халва не знаят.
След вечеря момите и ергените отиват на седянка, а младоженците на бал. Посред нощ бие камбаната и в този момент веселията спират, защото започва големия пост. Всеки се прибира. Във Винга обаче младите осъмват на седянка и сутринта всички със свирци и байраци, направени от кърпите на момите (ергените запасват "кърлигатките" на момите и слагат "кусплитки на паралиите"), отиват да "закупаят фършангиту". Слизат в местността "въз Хаджия" и заравят един сноп "тулий". Вторник вечерта във Винга по-заможните ергени правят и "раненки" - канят свирци на вечеря, след което отиват с тях на седянка.
ЧИСТА СРЕДА - първата сряда след Заговезни и първият ден на великите пости, които траят 40 дни. "Чиста среда" е църковен празник, на който бабите завеждат внуците си на църква "да се пепелеят". Свещеникът натрива челата им с памуче, топнато в пепел от "благусвена рекита" от Връбница, с думите: "Спумени се челекь, чи си прах и у праха за се върниш". Пепелеят се и жените.
На този ден не се пере, не се преде, не се тъче. Сутринта прибират всичко блажно. Измиват съдовете с пясък. "Тарелете", от които са се хранили досега, се дигат на тавана и се изваждат други. "Валека", с който се измиват съдовете на този ден, се изсушава и се прибира за цяр.
Някога постили много строго (не са "мърсили"). Не яли месо никак, а сряда, петък и събота не яли и млечни продукти и яйца. Дядото заключвал килера и криел ключа. Останалите от предишния ден блажни ястия давали на циганите. На децата давали само едно "питче" от останалите сладкиши, за да нямат пъпки. Днес постите не се спазват така строго.
От "чиста среда" до Великден не се устройват веселия, седейки, годежи и сватби. Младите не танцуват, а играят на топка на "излаза".
Няма коментари:
Публикуване на коментар